FREDAG

Äntligen har fredagen kommit!
Och jag är ledig hela helgen.
Oh vad jag ska slappa(har jag tänkt mig allafall)
Inte städa, inte laga mat! (om jag kan låta bli)utan bara bli serverad!!!!
Låter bra, hoppas bara Mats och pågarna kollar in på bloggen.För i morgon killar ska toaletterna städas.

Det blev ett avbrott i skrivandet, för Elle (som jag jobbar med hos damen där jag är Personlig assistent)
ringde och undrade vad det för duk jag ville att hon skulle köpa-En linneduk sa jag, -va linneduk, hur ser en sån ut?
jag insåg rätt fort att detta kan inte sluta bra, så jag kort och gott slängde mig i bilen , körde till Dalby där jag, Elle och frun körde till Stoff och Stil och inhandlande 1st linneduk för 215:- vilket fynd!
Frun blev iallafall nöjd, så på tisdag blir det att lägga upp duken och tvätta den.

Skickade en fråga till George http://georgeschottl.wordpress.com/ och fråga om ett bra vintips till den maten jag tänkte att "någon"skulle laga här hemma i kväll och se vad han svarade:

Hejsan Sabine. städa toaletter…..jösses sicken mardröm….

Ja, vin till fläskfile med ädelostsås…..jag hade förstås rekommenderat ett Merlot eller Primitovo för det! Helst ett Primotivovin, vilket märke och sort finns det ju massor av, kolla med dem på systembolaget om goda primitvos…
Annars så kan man göra en kul grej, drick vitt vin till….det finns vissa viner som ligger på den billigare sidan, de är ” en ren produkt” de lagras i ståltankar istället för ekfat. Det är så många som vill ha ”typ chardonnay lagrad med ek och smörsmak” och därför finns det storproducenter som faktiskt producerar vitt vin som lagras i ståltank men…..man har ekplankor med massor av borrade hål idem inuti ståltanken för att ”förstärka” lagringssmaken….
Det är faktiskt inget fel på sådana viner, massor av de som är storsäljare har denna produktionssystemet. men det finns ett vin som heter…ehh jag tror
Marques de Guillane…det är det bästa med denna produktionsmetod, funkar bra.

Men en Primitovo eller Merlot, jösses vad gott det hade varit till en Gorgonzolasås, kokt i en timme i vitt vin med hönsbuljong (aldrig för lite hönsbuljong) med färsk dragon (eller torkad) samt massor med gul lök, monterad med tre dl grädde och en klick smör. Mer behöver man inte…….

PS kom ihåg att en sås ALLTID skall smaka MER än man tror, smaken blir ju alltid mindre när den kommer i kontakt med övriga råvaror. En sås skall vara kraftig i smaken!

Allts! Denna mannen är helt otroligt positiv, man kan vara på ett jäkla humör sur som ättika, men när man läst vad han skriver för dagen på sin blogg sitter jag bara och ler...Vilken positiv  energi han förmedlar.
Tack George..tänk om alla såg livet det som du gör.

Trevlig helg allihopa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0